Loading…

Το MuseScore στο μάθημα της Μουσικής Τεχνολογίας

Πρόκειται για το μάθημα της Μουσικής Τεχνολογίας στα μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια.
Το σύνηθες πρόβλημα με τα εργαστήρια στις αίθουσες πληροφορικής στα οποία πραγματοποιείται το μάθημα της Μουσικής Τεχνολογίας είναι ότι συνήθως αποτελούνται από λιγότερους υπολογιστές σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών ενός κανονικού τμήματος με αποτέλεσμα να μην αντιστοιχεί στον κάθε μαθητή ένας υπολογιστής όπως θα έπρεπε, αλλά τελικά να αντιστοιχούν σε έναν υπολογιστή δύο ή και τρεις μαθητές.
Αυτό επιφέρει ανισότητα στο χρόνο διάθεσης των υπολογιστών προς τους μαθητές με άμεση συνέπεια να αδικούνται και στην τελική αξιολόγησή τους.
Το άλλο πρόβλημα που προκύπτει από το μειωμένο αριθμό υπολογιστών είναι στη διαδικασία της διεξαγωγής ωριαίας εξέτασης – δοκιμασίας. Δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί ωριαία εξέταση σε ένα τμήμα επειδή πρέπει όλοι οι μαθητές να βρίσκονται μπροστά από έναν υπολογιστή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις να μην γίνονται ποτέ “γραπτές” εξετάσεις αλλά η αξιολόγηση να περιορίζεται μόνο στον προφορικό έλεγχο (που και αυτό στο εν΄ λόγω μάθημα είναι δύσκολο), ή να πρέπει η εξέταση να διαρκέσει τουλάχιστον δύο πολύτιμες διδακτικές ώρες προκειμένου να καταφέρουν να εξεταστούν όλοι οι μαθητές μπροστά από έναν υπολογιστή.
Εκτός αυτών, επιπροσθέτως υπάρχει και ένα άλλο πρόβλημα που έχει σχέση με την επιλογή του εμπορικού λογισμικού. Επειδή η συγκεκριμένη καινοτόμος δράση περιορίζεται στην εκμάθηση Λογισμικού Εγγραφής Μουσικού Κειμένου (notation software), συνήθως είναι δύο τα λογισμικά που επιλέγονται για να διδαχτούν από τα μουσικά σχολεία. Το Sibelius και το Finale. Η εμπορική τους αξία είναι αρκετά μεγάλη. Συγκεκριμένα το Sibelius στοιχίζει 599 ευρώ και το Finale 600 ευρώ. Πρόκειται για δύο ακριβά εμπορικά προγράμματα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα σεβαστό έξοδο για τη σχολική μονάδα. Αυτό δημιουργεί ανισότητα στις ευκαιρίες μάθησης στους μαθητές που θα επιθυμούσαν να εξοικειωθούν περισσότερο με τα προγράμματα επειδή ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητά, μόνο λίγοι θα μπορούσαν να τα αγοράσουν και να εξοικειωθούν καλύτερα.
Ολα αυτά τα προβλήματα προφανώς προκαλούνε ανισότητες στην τελική αξιολόγηση των μαθητών.
Λόγω των προαναφερόμενων προβλημάτων, τη λύση ήρθαν να την δώσουν τα Ελεύθερα Λογισμικά / Λογισμικά Ανοιχτού Κώδικα (Ε.Λ./Λ.Α.Κ.).
Τα ελεύθερα λογισμικά προσφέρονται μέσω διαδικτύου από ιδιώτες. Τα λογισμικά ανοικτού κώδικα είναι προγράμματα στα οποία έχουν το δικαίωμα να επέμβουν για την βελτίωσή τους άνθρωποι απ’ όλον τον κόσμο, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τη Wikipedia. Η διαφορά είναι ότι για το Λογισμικό Εγγραφής Μουσικού Κειμένου, θα πρέπει οι άνθρωποι που θα επέμβουν να έχουν εξειδικευμένες γνώσεις προγραμματισμού.
Ως λογισμικό ανοιχτού κώδικα, Εγγραφής Μουσικού Κειμένου, αυτό που έχω επιλέξει ονομάζεται MuseScore. Είναι εξελληνισμένο από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και μπορεί κάποιος να το αποκτήσει κατεβάζοντάς το από τη διεύθυνση: www.musescore.com.
Λόγω του ότι το MuseScore είναι Λ.Α.Κ., δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να το κατεβάσουν, να το εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους και να το χρησιμοποιήσουν νόμιμα.
Κατόπιν καθοδήγησης στην τάξη και μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων, οι μαθητές μπόρεσαν να το κατεβάσουν για να έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν στο MuseScore από τον προσωπικό τους υπολογιστή.
Τις ασκήσεις μπορούσαν πλέον να τις ολοκληρώνουν στο σπίτι τους τις οποίες ζήτησα από τους μαθητές να μου τις στείλουν (ως συνημμένο αρχείο) στην ηλεκτρονική μου θυρίδα.
Οι ασκήσεις μπορεί να είναι απλά αποσπάσματα παρτιτούρας γνωστών συνθετών ή ειδικά δημιουργημένες από τον καθηγητή για τις ανάγκες του μαθήματος. Είναι σε αρχείο εικόνας (jpeg) και στέλνονται από τον καθηγητή στους μαθητές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Σκοπός των ασκήσεων είναι να καταφέρουν οι μαθητές να ολοκληρώσουν στο MuseScore τις ασκήσεις όπως ακριβώς τις βλέπουνε στα αρχεία εικόνας. Μαθαίνουν να τοποθετούν φθογγόσημα, σημεία αλλοιώσεως, μουσικά κλειδιά, δυναμικές, κείμενα εντολών, στίχους, πεντάγραμμα μουσικών οργάνων, κ.α.
Αυτή ήταν περιληπτικά μια καλή πρακτική των Λ.Α.Κ. στην εκπαίδευση.

Αφήστε μια απάντηση