Αξιοποίηση OLPC XO στη μελέτη του Νεολιθικού Οικισμού Χοιροκοιτίας

image1Στo πλαίσιo δραστηριοτήτων του σχολείου, Δημοτικού Αγίου Σπυρίδωνα Λευκωσίας, αποφασίσαμε να μελετήσουμε το νεολιθικοί οικισμό της Χοιροκοιτίας, έναν από τους αρχαιότερους οικισμούς της περιοχής μας. Οι μαθητές της Γ’ τάξης, οι οποίοι μελετούν τη νεολιθική περίοδο στο μάθημα της Ιστορίας, αξιοποίησαν πολλαπλές πηγές για να εντοπίσουν πληροφορίες για τον οικισμό, τόσο από βιβλία όσο και από το διαδίκτυο, με τη βοήθεια των OLPC XO.

Στην πορεία συνεργαστήκαμε με την ομάδα P2P η οποία εργάστηκε στη δράση “3D printing @ schools” για σχεδιασμό και εκτύπωση τρισδιάστατων αντικοιμένων σε 3D printer. Μια εταιρεία με την οποία είχαμε ερευνητική συνεργασία στο παρελθόν, είχε την ευγένεια να μας δανείσει έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή. Οι μαθητές της Γ’ τάξης εντόπισαν πληροφορίες για τον οικισμό τις οποίες και έδωσαν στους μαθητές της Στ’ και Ε’ τάξης.

Οργανώθηκε μια εκπαιδευτική επίσκεψη στον οικισμό της Χοιροκοιτίας στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές της Γ’, Δ’ και Ε’ τάξης. Στα παιδιά της Δ’ τάξης δόθηκε από ένα ΧΟ – επίσης στα παιδιά της Ε’ τάξης δόθηκε από ένα ΧΟ ανά δύο άτομα. Προηγήθηκαν 3 μαθήματα (3×40′) ώστε οι μαθητές της Δ’ τάξης να γνωρίσουν το λειτουργικό σύστημα των ΧΟ καθώς και τον τρόπο δημιουργίας ομάδων και συγγραφής συνεργατικού κειμένου. Στα ΧΟ αποθηκεύθηκαν αρχεία που θα ήταν χρήσιμα στην εκπαιδευτική επίσκεψη. Δόθηκαν στα παιδιά για να τα πάρουν στο σπίτι τους, με την προϋπόθεση να τα φέρουν φορτισμένα στην εκδρομή.

Τα παιδιά της Στ’ τάξης είχαν κατασκευάσει ηλιακό φορτιστή για να φορτίζουν τα ΧΟ. Το φορτιστή τον πήραμε μαζί μας στην επίσκεψη ώστε -αν χρειαζόταν- να φορτίσουμε τα ΧΟ.

Στην εκπαιδευτική επίσκεψη οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες. Κάθε ομάδα είχε μαθητές της Γ΄, Δ’ και Ε’ τάξης. Μαζί τους είχαν (κάθε παιδί της Γ’ τάξης) ένα πινακίδιο με φύλλο εργασίας. Το φύλλο εργασίας είχε διερευνητικές εργασίες που αφορούσαν (α) το χώρο στον οικισμό όπου υπάρχουν αναπαραστάσεις των σπιτιών της Χοιροκοιτίας και (β) τον πραγματικό νεολιθικό χώρο. Τα ΧΟ, με την οθόνη που επιτρέπει λειτουργία ακόμη και στο φως του ήλιου (εξωτερικούς χώρους), επέτρεψαν στους μαθητές (α) να μελετήσουν πολλαπλές πηγές ώστε -σε συνδυασμό με την παρατήρηση- να απαντήσουν στα ερωτήματα, (β) να εργαστούν συνεργατικά με τις υπόλοιπες ομάδες οι οποίες ήταν σε απόσταση η μια με την άλλη, (γ) να πάρουν φωτογραφίες με το ίδιο το μηχάνημα, (δ) να γράψουν μικρά κείμενα στα οποία να περιέγραφαν το τι ακριβώς έκαναν στην εκπαιδευτική επίσκεψη (καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων).

Με άλλους τύπους υπολογιστών θα ήταν αδύνατη (α) η άψογη μελέτη των κειμένων στην οθόνη σε ανοικτό χώρο, (β) η συνεργασία με άλλες ομάδες στη δημιουργία συνεργατικών κειμένων, (γ) η μεταφορά και αξιοποίηση του υπολογιστή σε διάταξη ebook.

Οι φωτογραφίες είναι από την εκπαιδευτική επίσκεψη στον οικισμό της Χοιροκοιτίας και από την ετοιμασία που έκαναν τα παιδιά της Γ’ τάξης καθώς και την ομάδα της Ε’ τάξης που έκανε τα μοντέλα και την εκτύπωση.

* Το άρθρο συντάχθηκε από τον κ. Αλέξανδρο Κοφτερό, δάσκαλο του Δημοτικού Αγίου Σπυρίδωνα Λευκωσίας.

image4image3

image2IMG_0773

IMG_0767omada_ektiposis

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com